Stressaantuneen ruokavalio

Julkaissut Johan Åminne

Vegaaninen pasta

Pitkäaikainen stressi jättää jälkensä sekä kehoon että mieleen. Stressi voi olla fyysistä – liikaa tekemistä, liian vähän tekemistä, väärältä tuntuvaa tekemistä – tai henkistä, sellaista jossa ajatukset pyörivät eikä mieli saa levätä. Usein stressi on yhteydessä merkityksettömyyden tunteeseen, levottomuuteen, rahahuoliin, jännittävään tai liian vaativalta tuntuvaan projektiin, perheeseen, lapsiin ja työhön. Mitä tahansa stressin taustalta löytyykin, monilla meistä stressi aiheuttaa makeiden ja rasvaisten ruokien himoa.

Stressaantunut himoitsee sokeria ja rasvaa

Stressitilassa aivot lähettävät hätäsignaaleita: enemmän energiaa, NYT, heti, lisää! Toisin sanoen aivot pyytävät nopeita hiilihydraatteja ja mieluiten sokerin muodossa, jolloin ne imeytyvät tehokkaimmin. Rasva taas vaikuttaa rauhoittavasti stressihormoneihin, ja elimistö tietää kyllä, mitä se uskoo tarvitsevansa stressioireiden lievittämiseen. Suklaata, jäätelöä, pikaruokaa, karkkeja, keksejä, sipsejä… Kun stressi kestää pitempään, tulet riippuvaiseksi ”stressiruoista”. Elimistö tottuu niihin nopeasti ja vaatii yhä enemmän sokeria ja rasvaa saadakseen tutun tyydytyksen tunteen ja energiapiikin.

Stressi aiheuttaa herkästi negatiivisen kierteen, jossa stressitila huonontaa unenlaatua, vääristää ruokahalua ja heikentää hyvinvointia. Tällainen kierre pitää katkaista tietoisesti. Sinun tarvitsee itse astua syrjään ja lakata tottelemasta ääntä, joka saa kehosi vaatimaan roskaruokaa. Tiedät kyllä sisimmässäsi, ettet tarvitse sellaista ravintoa. Ota ohjakset käsiin, katkaise autopilotti ja harjoittele tunnistamaan, mitä eri signaalit oikeasti merkitsevät. Mitä elimistösi viestittää sinulle? Muista, että keho ja mieli ovat kokonaisuus. Niiden täytyy tehdä yhteistyötä, jotta homma toimii. Tee siis yhteistyötä kehosi kanssa, älä taistele sitä vastaan. Mitä tarvitset enemmän? Unta? Hiljaisuutta? Vettä? Vihanneksia? Liikuntaa?

Näillä vinkeillä katkaiset negatiivisen kierteen ja autat elimistöäsi voimaan paremmin.

    • Syö säännöllisesti
      • Kun syöt säännöllisesti, verensokerisi pysyy tasaisena eikä stressi aiheuta niin hillittömiä mielitekoja. Jos et meinaa muistaa välipaloja tai ateria-aikoja, aseta kännykkään muistutus tai laita herätyskello soimaan. Valitse laadukkaita proteiininlähteitä, hitaita hiilihydraatteja ja hyvää rasvaa.
        • Väriä lautaselle
          • Syö mahdollisimman värikästä ruokaa. Kirkkaan värisissä vihanneksissa, marjoissa ja hedelmissä on runsaimmin antioksidantteja. Mitä laajempi väriskaala lautaseltasi löytyy, sitä laajemman valikoiman antioksidantteja ja vitamiineja saat. Ne suojaavat soluja ja vahvistavat elimistön vastustuskykyä, johon stressi vaikuttaa usein heikentävästi.
        • Kuituja, kuituja, kuituja
          • Ummetus ja laiska suoli ovat stressaantuneena yleisiä vaivoja. Jos vatsa ei toimi, mielialakin on helposti ärtynyt. Vesiliukoiset kuidut hellivät stressivatsaa. Vesiliukoisia kuituja saat esimerkiksi kaurapuurosta, joka on muutenkin terveellinen, vatsaystävällinen aamu-, ilta- tai välipalaruoka,
        • Tehoa serotoniinintuotantoon
          • Stressin ja masennuksen yhteydessä aivoissa muodostuu usein tavallista vähemmän serotoniinia. Serotoniini on hormoni, jolla on suuri merkitys mielialaan, päivärytmiin, unenlaatuun, rentoutumiseen ja seksihaluihin. Voit tehostaa omaa serotoniinintuotantoasi ulkoilemalla päivänvalolla ja syömällä tryptofaanipitoista ravintoa. Tryptofaania on esimerkiksi kalkkunassa, maitotuotteissa, saksanpähkinöissä, kananmunassa ja täysjyväviljassa.
        Muistathan, että Kevytkaupasta löydät ruokavalionkorvikkeiden lisäksi myös ruokavaliotasi täydentäviä tuotteita hyvinvointisi tueksi. Meiltä löydät esimerkiksi Psyllium-kuitulisät täydentämään kuidun tarvetta ruokavaliossasi.

        Jaa tämä julkaisu



        ← Vanhempi julkaisu Uudempi julkaisu →